background
Шаблоны Joomla 3 здесь: http://www.joomla3x.ru/joomla3-templates.html

11 клас

Впізнай письменника за характеристиками

 

Поети Нью-Йоркської групи

Нью-Йоркська група

Шістдесятництво

 

Літературний процес ХХ століття 

Комплексні тести

Іван Багряний "Тигролови"

 

 

     

 

  Олександр Петрович Довженко

               

Жанр: кіноповість («автобіографічне кінооповідання»).

Тема: зображення дитинства й джерел формування митця.

Головна ідея: оспівування краю дитинства, його людей, природи.

Головні герої твору: два ліричні герої — Сашко (у новелах) і Олек­сандр Довженко (в авторських відступах); Одарка Єрмолаївна (мати), Петро Семенович (батько), баба Марусйна, дід Семен.

Сюжет: твір не має чіткого сюжету з послідовним розвитком подій — сюжет двоплановий: основна сюжетна лінія — це ніби окремі новели (ди­тинство Сашка, його враження, сцени захоплення навколишнім світом), другий план — ліричні відступи зрілого майстра слова (філософське ос­мислення художньої творчості, краси людської праці, природи й людини).

«У цьому нарисі автобіографічного кінооповідання автор поспішає зробити відразу деякі визнання: в його реальний повсякденний світ, що не день частіше починають вриватися спогади».

1) Опис городу. «До чого ж гарно й весело було на нашому городі».

2) Мати, дід Семен, прабаба Марусина.

3) Маленький Сашко повиривав моркву.

4) Поновлення втраченої святості, шанування дорослих людей Захарко.

5) Сашко в човні.

«Як неприємно, коли баба клене, або коли довго йде дощ і не вщухає. Неприємно, коли п’явка впивається в жижку… Неприємно дивитися на великий вогонь, а от на малий — приємно. Приємно знайти в трав пташине кубло…»

«Але більш за все на світі любив я музику. Коли б спитав мене хто-небудь, яку музику я любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання коси».

6) Одночасна раптова смерть чотирьох братів.

7) Опис батька.

«Багато я бачив гарних людей, ну такого, як батько не бачив. Одне, що в батька було некрасиве, — одяг. З нього можна було писати лицарів, богів, апостолів»

8) Народження сестри і смреть прабаби в один день.

«Закрились всевидящі вічки, ущухла народна пристрасна її творчість».

9) Старці у дворі.

«Мати боялась і ненавиділа старців, але подавала їм завжди щедро. Вона іула гонориста, і їй дуже хотілось, аби хоч сліпі вважали її за багату». Батько ненавидів всякий нестаток. Навіть слово „бідність» ніколи не вживав до своєї особи. Замість „моя бідність» міг сказати „моє багатство наприклад: „Моє багатство не дозволяє купити мені нові чоботи».

10) Повінь на Великдень.

«Жили ми в повній гармонії з силами природи… Як ми з батьком рятували людей, про це можна написати цілу книгу».

«Ярема Бобир, наш родич по дідовому коліну, знав прикмети до всіх природних явищ. Особливо вірив у мишей».

11) Про село.

«Загинуло й щезло геть з лиця землі моє село не від води, а від вогню. Горів і я тоді у тім вогні, загибав усіма смертями людськими, звірячими, рослинними.. «

12) Про призначення митця.
 
«Ніколи не треба забувати про своє призначення і завжди пам’ятати, що митці покликані народом для того, щоб показувати світові, що життя прекрасне, що само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мислимих благ».

13) Косовиця.

«Я не оглядаюсь. Коло хати мати-зозуля кує мені розлуку. Довго-довго не один десяток років буде проводжати мене мати, дивлячись крізь сльози на доргоу, довго хреститиме мені слід і стоятиме з молитвами на зорях вечірніх».

14) Бійки на  косовиці (реальні й уявні). Зустріч з «руськими» людьми. Батько Сашкові про національну належність (ми мужики, хахли).

«Погодою у нас на сінокосі років з півтораста завідувала ворона».

«Дядько Самійло не був ні професором, ні лікарем, ні інженером. Він навіть не був добрим хлібором. Але, як і кожна майже людина, мав свій талант і знайшов себе в ньому. Він був косар. Він був такий великий косар, що забули його прізвище і звали його Самійло-косар. Орудував він косою, як добрий маляр пензлем чи ложкою. Коли б його пустили з косою просто, він обкосив би всю земну кулю».

15) Лев на березі Десни.

16) Про домашніх тварин: пес Пірат, один кінь Мурайи другий Тягнибіда. Уявна розмова коней.

17) Колядники в хаті.

«Молодець Сашечко та по торгу ходив…»

18) Сашко з батьком у вчителя Леонтія Созоновича Опанасенка (старий, нервовий, сердитий).
«Не развитий!» — промовив нерозумний учитель»

19) Ліричний відступ.

«Ні. Я не приверженець ні старого села, ні старих людей, ні старовини в цілому. Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм». Сучасне завжли на попозі з минулого в майбутнє. Чому ж я мушу зневажати все минуле? Невже для того, щоб навчити онуків ненавидіти колись дороге й святе моє сучасне, що стане для них колись минулим у велику добу комунізму!»

«Далека красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м’яку, веселу, сиву воду…»

 

Аналіз "Україна в огні"
 

Автор: О. Довженко

Рік: 1942-1943

Літературний рід: епос

Жанр: кіноповість

Тема: зображення початку війни з фашистськими загарбниками та відступу радянських військ.

Ідея: незламність сили і непохитність духу нашого народу, здатність до визвольної боротьби і впевненість у перемозі над ворогом (за словами самого автора).

Головні герої: родина Запорожців: Лаврін, Тетяна, їхні діти, п'ятеро синів - Роман, Іван, Савка, Григорій, Трохим і дочка Олеся, подруга Олесі Христя Хутірна, Василь Кравчина; зрадник Заброда, німецький полковник Еріх фон Крауз і його син Людвіг.

Композиція: 50 окремих епізодів-картин

Сюжет: вся родина Запорожців святкує п'ятдесят п'яту річницю Тетяни Запорожець. Починається війна, Тополівку захоплюють фашисти. У Тополівці обирають старосту. Усю молодь, зокрема Олесю і Христю, відправляють до Німеччини. Перебування Олесі в Німеччині. Лаврін вбиває Людвіга. Фашисти спалюють Тополівку. Німецькі війська відступають. Олеся повертається з Німеччини, зустрічається з Христею, а потім з Василем на рідній землі. Олеся проводжає свій рід на війну.

Сюжетні лінії:

  • лінія захисту Батьківщини (доля роду Запорожців та інших учасників бойових дій)
  • лірична лінія Олесі і Василя
  • лінія Христі Хутірної
  • вчинки ворогів і поведінка Лиманчука

Проблематика:

  • проблема національної самосвідомості людини й народу;
  • показ трагедійності тогочасних подій;
  • життя простої людини на війні і в тилу;
  • проблема цінності загальнолюдських ідеалів;
  • жінка на війні (Олеся Запорожець, Христя Хуторна, Мотря Левчиха).

Особливості кіноповісті "Україна в огні":

  • Елементи драми - діалоги
  • Народна пісня
  • Обрамлення твору: повість починається заспівом
  • Багато епітетів, порівнянь, метафор

Комплексний текст

Завдання 1-10 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких одна правильна.

1. Визначте жанровий різновид поеми «Мойсей»:


А) філософська поема;

Б) дидактична поема

В) героїчна поема

Г) сатирична поема


 

2. Твір «Дім на горі» належить до


А «химерної прози»

Б постмодернізму

В пост шістдесятництва

Г шістдесятництва


 

3. Де відбуваються основні події роману Л.Костенко «Маруся Чурай»?


А) у Полтаві;

Б) у Києві;

В) уХаркові;

Г) у Чернігові.


 

4.  Рядки «Припливайте до колиски, лебеді, як мрії,Опустіться, тихі зорі, синові під вії,Темряву тривожили криками півні….» узято з твору


А «На колимськім морозі калина»

Б «Три зозулі з поклоном»

В  «І все-таки до тебе думка лине»

Г  «Лебеді материнства»


 

5. Перші твори О.Кобилянської написані мовою :


а) російською;

б) українською;

в) румунською;

г) німецькою


 

6. Вкажіть хто не є героєм роману «Собор»


А Володька Лобода

Б Іван Баглай

В Ізот

Г Чіпка


 

7. І.Лучук, Н.Гончар, Р.Садловський  створили літературне угрупування


А Лі-Со-Степ

Б Лу-Го-Сад

В Чор-Но-Зем

Г Ди-Во-Сил


 


8. Невеличкий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом:


А) казка;

Б) байка;

В) анекдот;

Г) афоризм


 


9. Укажіть жанр твору Л.Костенко «Маруся Чурай»:


а) поезія в прозі;         

б) драматична поема;


в) етнографічна поема;   

г) історичний роман у віршах.


 

 


10. Укажіть, який обряд не описаний у повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського:


А) святкування Різдва

Б) весілля

В) похорон

Г) ворожіння


 

Завдання 11-12 мають на меті встановлення відповідності між рядками.

До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою, і впишіть цю букву в бланк відповідей.

 

10. Установіть відповідність між мотивом і назвою твору.

Мотив твору

Назва твору

1 прагнення повноцінного й діяльного життя

А «Стояла я і слухала весну»

2 почуття любові як духовна цінність

Б «І все-таки до тебе думка лине…»

3 єдність людини і природи

В «Лісова пісня»

4 уболівання за долю рідного краю

Г «Все-все покинуть, до тебе полинуть…»

 

Д «Contraspemspero!»

 

12. Установіть відповідність між терміном і визначенням.

Термін

Визначення

1 імпресіонізм

А суб’єктивне осмислення дійсності, відображення дійсності через неповторне авторське бачення її

2 символізм

Б зображення нового героя, сильної особистості, життя якої пов’язане із ризикованими, незвичайними пригодами

3 реалізм

В відтворення миттєвих вражень і змін у настрої, посилений психологізм, підкреслена увага до звукових образів і кольорів

4 експресіонізм

Г правдиве та історично-конкретне відображення дійсності в її революційному розвитку

 

Д пізнання світу через розкриття аналогій, використання таємничого підтексту, багатозначних образів

 

Сформулюйте самостійно відповідь до завдань13-14 і запишіть її на відведених рядках бланку відповідей

 

13. Основна думка про зображувані  у творі події,  узагальнене вираження змісту

всього твору, оцінка зображуваного – це

 

14. Ліричний вірш,  пройнятий почуттям смутку,  мінорних роздумів, переживань – це...