11 клас
- Деталі
- Перегляди: 1604
Впізнай письменника за характеристиками
Поети Нью-Йоркської групи
Літературний процес ХХ століття
Олександр Петрович Довженко
Жанр: кіноповість («автобіографічне кінооповідання»).
Тема: зображення дитинства й джерел формування митця.
Головна ідея: оспівування краю дитинства, його людей, природи.
Головні герої твору: два ліричні герої — Сашко (у новелах) і Олександр Довженко (в авторських відступах); Одарка Єрмолаївна (мати), Петро Семенович (батько), баба Марусйна, дід Семен.
Сюжет: твір не має чіткого сюжету з послідовним розвитком подій — сюжет двоплановий: основна сюжетна лінія — це ніби окремі новели (дитинство Сашка, його враження, сцени захоплення навколишнім світом), другий план — ліричні відступи зрілого майстра слова (філософське осмислення художньої творчості, краси людської праці, природи й людини).
«У цьому нарисі автобіографічного кінооповідання автор поспішає зробити відразу деякі визнання: в його реальний повсякденний світ, що не день частіше починають вриватися спогади».
1) Опис городу. «До чого ж гарно й весело було на нашому городі».
2) Мати, дід Семен, прабаба Марусина.
3) Маленький Сашко повиривав моркву.
4) Поновлення втраченої святості, шанування дорослих людей Захарко.
5) Сашко в човні.
«Як неприємно, коли баба клене, або коли довго йде дощ і не вщухає. Неприємно, коли п’явка впивається в жижку… Неприємно дивитися на великий вогонь, а от на малий — приємно. Приємно знайти в трав пташине кубло…»
«Але більш за все на світі любив я музику. Коли б спитав мене хто-небудь, яку музику я любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання коси».
6) Одночасна раптова смерть чотирьох братів.
7) Опис батька.
«Багато я бачив гарних людей, ну такого, як батько не бачив. Одне, що в батька було некрасиве, — одяг. З нього можна було писати лицарів, богів, апостолів»
8) Народження сестри і смреть прабаби в один день.
«Закрились всевидящі вічки, ущухла народна пристрасна її творчість».
9) Старці у дворі.
«Мати боялась і ненавиділа старців, але подавала їм завжди щедро. Вона іула гонориста, і їй дуже хотілось, аби хоч сліпі вважали її за багату». Батько ненавидів всякий нестаток. Навіть слово „бідність» ніколи не вживав до своєї особи. Замість „моя бідність» міг сказати „моє багатство наприклад: „Моє багатство не дозволяє купити мені нові чоботи».
10) Повінь на Великдень.
«Жили ми в повній гармонії з силами природи… Як ми з батьком рятували людей, про це можна написати цілу книгу».
«Ярема Бобир, наш родич по дідовому коліну, знав прикмети до всіх природних явищ. Особливо вірив у мишей».
11) Про село.
«Загинуло й щезло геть з лиця землі моє село не від води, а від вогню. Горів і я тоді у тім вогні, загибав усіма смертями людськими, звірячими, рослинними.. «
13) Косовиця.
«Я не оглядаюсь. Коло хати мати-зозуля кує мені розлуку. Довго-довго не один десяток років буде проводжати мене мати, дивлячись крізь сльози на доргоу, довго хреститиме мені слід і стоятиме з молитвами на зорях вечірніх».
14) Бійки на косовиці (реальні й уявні). Зустріч з «руськими» людьми. Батько Сашкові про національну належність (ми мужики, хахли).
«Погодою у нас на сінокосі років з півтораста завідувала ворона».
15) Лев на березі Десни.
16) Про домашніх тварин: пес Пірат, один кінь Мурайи другий Тягнибіда. Уявна розмова коней.
17) Колядники в хаті.
«Молодець Сашечко та по торгу ходив…»
19) Ліричний відступ.
«Ні. Я не приверженець ні старого села, ні старих людей, ні старовини в цілому. Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм». Сучасне завжли на попозі з минулого в майбутнє. Чому ж я мушу зневажати все минуле? Невже для того, щоб навчити онуків ненавидіти колись дороге й святе моє сучасне, що стане для них колись минулим у велику добу комунізму!»
«Далека красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м’яку, веселу, сиву воду…»
Аналіз "Україна в огні" |
Автор: О. Довженко Рік: 1942-1943 Літературний рід: епос Жанр: кіноповість Тема: зображення початку війни з фашистськими загарбниками та відступу радянських військ. Ідея: незламність сили і непохитність духу нашого народу, здатність до визвольної боротьби і впевненість у перемозі над ворогом (за словами самого автора). Головні герої: родина Запорожців: Лаврін, Тетяна, їхні діти, п'ятеро синів - Роман, Іван, Савка, Григорій, Трохим і дочка Олеся, подруга Олесі Христя Хутірна, Василь Кравчина; зрадник Заброда, німецький полковник Еріх фон Крауз і його син Людвіг. Композиція: 50 окремих епізодів-картин Сюжет: вся родина Запорожців святкує п'ятдесят п'яту річницю Тетяни Запорожець. Починається війна, Тополівку захоплюють фашисти. У Тополівці обирають старосту. Усю молодь, зокрема Олесю і Христю, відправляють до Німеччини. Перебування Олесі в Німеччині. Лаврін вбиває Людвіга. Фашисти спалюють Тополівку. Німецькі війська відступають. Олеся повертається з Німеччини, зустрічається з Христею, а потім з Василем на рідній землі. Олеся проводжає свій рід на війну. Сюжетні лінії:
Проблематика:
Особливості кіноповісті "Україна в огні":
|
Комплексний текст
Завдання 1-10 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких одна правильна.
1. Визначте жанровий різновид поеми «Мойсей»:
А) філософська поема;
Б) дидактична поема
В) героїчна поема
Г) сатирична поема
2. Твір «Дім на горі» належить до
А «химерної прози»
Б постмодернізму
В пост шістдесятництва
Г шістдесятництва
3. Де відбуваються основні події роману Л.Костенко «Маруся Чурай»?
А) у Полтаві;
Б) у Києві;
В) уХаркові;
Г) у Чернігові.
4. Рядки «Припливайте до колиски, лебеді, як мрії,Опустіться, тихі зорі, синові під вії,Темряву тривожили криками півні….» узято з твору
А «На колимськім морозі калина»
Б «Три зозулі з поклоном»
В «І все-таки до тебе думка лине»
Г «Лебеді материнства»
5. Перші твори О.Кобилянської написані мовою :
а) російською;
б) українською;
в) румунською;
г) німецькою
6. Вкажіть хто не є героєм роману «Собор»
А Володька Лобода
Б Іван Баглай
В Ізот
Г Чіпка
7. І.Лучук, Н.Гончар, Р.Садловський створили літературне угрупування
А Лі-Со-Степ
Б Лу-Го-Сад
В Чор-Но-Зем
Г Ди-Во-Сил
8. Невеличкий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом:
А) казка;
Б) байка;
В) анекдот;
Г) афоризм
9. Укажіть жанр твору Л.Костенко «Маруся Чурай»:
а) поезія в прозі;
б) драматична поема;
в) етнографічна поема;
г) історичний роман у віршах.
10. Укажіть, який обряд не описаний у повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського:
А) святкування Різдва
Б) весілля
В) похорон
Г) ворожіння
Завдання 11-12 мають на меті встановлення відповідності між рядками.
До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою, і впишіть цю букву в бланк відповідей.
10. Установіть відповідність між мотивом і назвою твору.
Мотив твору |
Назва твору |
1 прагнення повноцінного й діяльного життя |
А «Стояла я і слухала весну» |
2 почуття любові як духовна цінність |
Б «І все-таки до тебе думка лине…» |
3 єдність людини і природи |
В «Лісова пісня» |
4 уболівання за долю рідного краю |
Г «Все-все покинуть, до тебе полинуть…» |
|
Д «Contraspemspero!» |
12. Установіть відповідність між терміном і визначенням.
Термін |
Визначення |
1 імпресіонізм |
А суб’єктивне осмислення дійсності, відображення дійсності через неповторне авторське бачення її |
2 символізм |
Б зображення нового героя, сильної особистості, життя якої пов’язане із ризикованими, незвичайними пригодами |
3 реалізм |
В відтворення миттєвих вражень і змін у настрої, посилений психологізм, підкреслена увага до звукових образів і кольорів |
4 експресіонізм |
Г правдиве та історично-конкретне відображення дійсності в її революційному розвитку |
|
Д пізнання світу через розкриття аналогій, використання таємничого підтексту, багатозначних образів |
Сформулюйте самостійно відповідь до завдань13-14 і запишіть її на відведених рядках бланку відповідей
13. Основна думка про зображувані у творі події, узагальнене вираження змісту
всього твору, оцінка зображуваного – це
14. Ліричний вірш, пройнятий почуттям смутку, мінорних роздумів, переживань – це...
Зараз на сайті
На сайті 13 гостей та відсутні користувачі