background
Шаблоны Joomla 3 здесь: http://www.joomla3x.ru/joomla3-templates.html

6 клас

Тестові завдання з теорії літератури:

1. Укажіть художній засіб,  виділений у поданих рядках:
 У полі доріженька бита,
  Котиться віночок із жита.
а) зменшено-пестливе слова; б) уособлення; в)  метафора; б) епітет; г)  постійний епітет; е) порівняння.

2. Укажіть виділений художній засіб в уривку:  
Буйного вітру начувся,                       а) епітет;  б) постійний епітет; в) епітет
Дрібненьким дощем вмився,             г) зменшено-пестливі слова.

Ранньої роси напився.
3. Укажіть виділений художній засіб у рядках:
 Котився віночок по полю,
 Час нам, женчики, додому.
а) риторичне звертання;   б) риторичний вигук; в) риторичне запитання;     
4.  Укажіть виділений художній засіб у рядках:
Стріли падають у воду,
Наче чорні блискавки.
(О.Олесь «Печенізька облога Києва»)
а) порівняння;    б) метафора; б) уособлення;.
5. Укажіть художній засіб у рядках:
Ох, за мною через став
Аж сто вовків гналось.
  (С. Руданський «Вовки»):
а) гіпербола;  б) метафора; в) уособлення.
6. Укажіть всі художні засоби  в поданому уривку:
 
Заглядає в шибку казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
(В.Симоненко. «Лебеді материнства»)
а) епітети; б) порівняння; в) уособлення; г) персоніфікація

Готуємось до твору:

 

"Федько-халамидник"

 

 

                         План характеристики образу Федька

1.1. Федько — син бідного робітника друкарні.

 1.2. Портретна характеристика Федька. («…розбишака-халамидник», «наче біс який сидів у хлопцеві», «сибіряка» і «люципер». «…Чуб йому стирчком виліз з-під картуза, очі хутко бігають», «руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає»).

 1.3. Поведінка і риси характеру героя:

 а) непосидючий; («…неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»

 б) сильний; («…першій по силі на всю вулицю, враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде…»)

 в) відкритий; («Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, — але Федько того не любив»)

 г) впертий; («…не як всі діти поводиться. Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»)

 д) стійкий; («камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»)

е) правдолюб; («Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»)

є) непримиренний до зрадництва; («Не любить також Федько й товаришів видавати»)

 ж) спокусник; («…Федько знову спокушає Толю. І спокушає якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти»)

 з) шанобливий до батька; («…якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би»)

 и) спритний; («Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»)

1.4. Значення образу Федька для сучасників.

                              Характеристика головного героя

Варіант №1

Федько-халамидник — заводій, дитячий «отаман». «Спокій був його ворогом», — сказано про Федька в авторській ремарці. І це справді так. Федько любить влаштовувати ризикові розваги, дражнити сусідських хлопців. Скільки в ньому відваги, життєвого азарту, винахідливості й тієї надійності, яка, власне, й робить його ватажком!

В оповіданні «Федько-халамидник» важлива не тільки напруга подієвої інтриги, а й психологічний сюжет. Ось як автор малює сцену, в якій один виявляє слабкість духу, а другий — великодушність (Слабкодухий боягузливий Толя перекладає свою провину на Федька — і той його рятує) . «Федькові знов упала з голови шапка, як ударив його Толин батько. Він підняв її й подивився на Толю. Але Толя тулився до матері, яка милувала його і жаліла його… » Федько пожалів Толю, а розплатився за це тяжкими побоями своїх і чужих батьків, та, зрештою, власним життям. Проте, очевидно, по-іншому він не міг. Бачити перед собою слабкого, морально пригніченого, настрахованого і завдати йому удару — це не у Федьковому характері, це понад його гідність!

                                                                Варіант № 2

Федько був сином бідних робітників, Толя — син хазяїна того будинку, де жила Федькова родина. У Федькові ніби біс вселився. Він був непосидючим, любив бешкетувати, лазити по дахах будинків або сидіти на воротах. «Спокій був його ворогом». Толя ж був дитиною ніжною, смирною, соромливою. На вулицю виходив завжди чистеньким, посміхаючись своїми невинними синіми очима.

На Федька часто скаржилися його однолітки, і батько, прийшовши з роботи, часто його бив. «Вибивши «сибіряку», батько виймає з кишені дві або три копійки й дає йому» за те, що завжди говорить правду. Толина мати мало не непритомніла, бачачи, що її син водиться з Федьком. Толя завжди починав плакати і говорити, що в усьому винен Федько.

 Федько врятував Толю, допомігши йому з крижини вибратися на берег. А потім, бачачи переляканого Толю, може, вперше збрехав, взявши на себе вину. Толя ж тулився до матері, яка милувала його і жаліла. Він сказав, що Федько штовхнув його на кригу. Через Толю покарали безвинного Федька, через Толю Федько застудився і помер. А Толя ще у бідної Федькової матері виманив чижика.

Мені подобається Федько своєю правдивістю, відвертістю, готовністю стати на допомогу у скрутну хвилину. Шкода, що він помер. А байдужий до чужого горя, безсердечний і брехливий Толя живе.

 

                             "Тореадори з Васюківки"

  1. Характеристика образів Яви та Павла за орієнтовним планом

1)  Іван Рева та Павло Завгородній — друзі-п’ятикласники.

2)  Пригода — невід’ємна частина життя хлопців.

3)  Риси характеру:

а) доброта і чуйність;

б) справедливість;

в) винахідливість:

г) гумористи, бешкетники, здатні на вигадку;

д) зневажливо ставляться до навчання.

4)  Розкриття закономірностей поведінки героїв через їх вчинки та сто­сунки з оточуючими.

                             .

 

                               

В. Нестайко. «Тореадори з Васюківки»
Тести за змістом уривків повісті (за підручником О. Коваленко)
 
1. Як називав дід Ванька, коли сварився на нього?
а) Волоцюгою; б) авантюристом; в) пройдисвітом.
2. Дід хотів, щоб хлопці:
а) допомогли йому по господарству; б) вилізли з ями;
в) вирвали бур’ян за клунею.
3. Хлопці хотіли під свинарником прорити метро, як:
а) у Києві; б) Харкові; в) Львові.
4. Свиня, на думку хлопців, важила:
а) п’ять пудів; б) п’ять кілограм; в) майже тонну.
5. На характер льоха Манюня була:
а) спокійною; б) брехливою; в) противною.
6. Які станції метро у Васюківці планувалося провести хлопцями?
а) «Подвір’я» і «Городина»; б) «Сонячна» і «Кропив’яна»;
в) «Клуня» і «Крива груша».
7. Для вчительки математики проїзд у метро у Васюківці коштуватиме:
а) три копійки; б) п’ять копійок; в) одна копійка.
8. Чому будову метро хлопці вимушені були призупинити?
а) Не вистачало будматеріалів; б) дід побачив і почав сваритися;
в) у підземелля потрапила свиня і все зруйнувала.
9. Друга Павла звали Явою, як і острів:
а) у Тихому океані; б) Індійському океані; в) Азовському морі.
10. Батько у Яви:
а) скрипач; б) хокеїст; в) фермер.
11. Явин дід полюбляє:
а) полювати; б) рибалити; в) доглядати за худобою.
12. На честь діда було названо:
а) шлях до Києва; б) польове озеро;
в) метро, що хотіли прокласти хлопці.
13. Мати у Яви:
а) бригадир на заводі будматеріалів; б) ланкова кукурудзоводів;
в) депутат облради.
14. Який фразеологізм має місце у цій частині твору?
а) Тільки п’ятами залопотів; б) на ловця і звір біжить;
в) з голови до п’ят.
15. Характер у Яви наче:
а) ґрунтовий шлях; б) міцна скеля; в) сталь.
16. Ява кінофільм «Тореадор» назвав:
а) дуже гарним; б) закордонним; в) класним.
17. Тореадори, на думку Яви, — це:
а) люди, що ризикують своїм життям;
б) найсміливіші герої і ловкачі; в) гумористи і циркачі.
18. Іван Рень і Павло Завгородній мріяли, щоб про них:
а) написали в газеті; б) транслювали по радіо і по телевізору;
в) знав увесь світ.
19. Яке лихо вчинив бугай Петька?
а) Загнав дачника на телеграфний стовп;
б) розбив сусідську горожу; в) зіпсував комбайн Миколи.
20. Через що Іван і Павло посварилися, а потім побилися?
а) Кандидатуру на бій з коровою; б) суперечку — хто сильніший;
в) бажання покататися на Миколиному комбайні.
21. На килимку у Павла було вишито:
а) чудове квіткове поле; б) троє цуценят; в) Діда Мороза.
22. До тореадорського реманенту належали:
а) капелюшок і килимок; б) відро і материна хустка;
в) простирадло і міцна мотузка.
23. Перша книжка письменника мала назву:
а) «Шурка і Шурко»; б) «Тореадори з Васюківки»;
в) «Пригоди Робінзона Кукурузо».
24. Рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури до особ-ливого Почесного списку Г. -Х. Андерсена включено книжку:
а) «П’ятірка з хвостиком»; б) «Тореадори з Васюківки»;
 
в) «Пригоди Робінзона Кукурузо».